Minerva T.T. Register

De 86 inch van José Leza

Deze titel is zeker van toepassing op dit verhaal.
Enkele weken geleden vond ik tijdens een surfsessie op het internet een artikel uit een Spaans tijdschrift van terreinvoertuigen, AutoAventura 4×4. Het ging over een civiele 86” Minerva die was gerestaureerd én rondreed in het Spaanse binnenland…

image010

Ik nam dan maar contact op met hun redactie en een overvriendelijke redacteur vroeg mijn adres, zodoende kon hij het bewuste nummer en een ouder nummer gewijd aan Minerva’s opsturen; van service gesproken!
Hierna volgt een korte impressie over die bewuste Minerva 86”, waarvan ik denk dat het de enige gerestaureerde is met typische hardtop én in originele uitvoering. Een primeur dus. Al ben ik ervan overtuigd dat onze vriend Jean Dexters al in een vergevorderd stadium zit met de restauratie van zijn exemplaar.
De Minerva 86” waar het hier over gaat is eigendom van ene José Leza. Hij moet een echte LR fanaat zijn, want hij heeft ook een Santana 109 Series II in zijn bezit. Deze Minerva werd door hem zelf gerestaureerd en de foto’s in het artikel laten zien dat de restauratie grondig werd uitgevoerd. Alle typische Minerva details zijn terug te vinden op José’s exemplaar.
Deze 86” uit 1955, met chassisnr. 57630208, is een civiel model dat in Spanje terecht kwam via de toenmalige officiële Minerva importeur, Migarage, die was gevestigd in Madrid.
Wat zeker bijzonder is aan dit prachtig exemplaar zijn de originele badges zoals wij ze kennen van de foto die werd genomen in de Mortselse fabriek op het einde van de produktie. Tot op vandaag konden we niet ontcijferen wat de tekst was op de onderste badge. Nu hebben hebben we hieromtrent zekerheid. De onderstaande foto bewijst dit.

image002Toen de akkoorden tussen Minerva en Land Rover afsprongen (1955) werd door de heren in Solihull geëist dat de LR badge op de Minerva’s zou worden geplaatst, met de extra vermelding dat het ging om een licentiebouw. Vandaar de tweede badge onder het Land Rover ovaal, die veel weg had van de badges op de station wagons…
We kunnen stellen dat beide badges, het Land Rover ovaal en de “fabriqué par Minerva sous licence” werden toegepast vanaf 1955. Dus enkel op de 86” modellen.

Een andere bijzonderheid aan deze 86” modellen zijn de achterlichten. Dit typisch model, gekend als pig eye, is eveneens terug te vinden op de LR 86” modellen, maar verschilde enigzins van het Minerva model. Bij Minerva is het bovenste glas oranje (knipperlicht) en het onderste rood, daarentegen bij Land Rover zijn beide lichthelften rood.
De koplampen op dit voertuig zijn nog origineel. Wij stellen vast dat het dezelfde zijn als op de militaire 80”, maar hier zijn de metalen ringen uiteraard gechromeerd.
José heeft de typische kleurstelling van Minerva behouden: dwz het donkergroen (geen bronze green!) met lichtgrijze bovenbouw.
De wagen is ook uitgerust met een tropical roof, die vooral werd geleverd via de importeurs in warme streken (Spanje, Portugal, Brazilië en Belgisch Kongo).
Het reservewiel is gemonteerd op de voorplaat van de laadbak, zoals het gebruikelijk was op de 86” uit Solihull.
We kunnen besluiten dat deze Minerva 86” met hardtop een historische aanwinst is voor dit verdwenen Belgische automerk met Britse roots.

Ik ga trachten via dit Spaanse tijdschrift in contact te komen met de eigenaar, José Leza. Hopelijk kunnen wij deze verzamelaar in de toekomst eens ontmoeten….

image008 image006