Minerva T.T. Register

De Minerva van een lid uit Asse.

Hoe het allemaal begon.

hen03Op de laatste dag van mijn zomerverlof in 2000 ontmoette ik mijn vader opnieuw na bijna 25 jaar. Hij was aan het verhuizen naar Frankrijk.

Na wat bijgepraat te hebben spraken wij af om eens een bezoek te brengen aan Sarlande, het dorpje op 50 km van Limoges. Dat deden wij dan ook begin mei 2001.

Daar woont hij in een tot woonst omgebouwde fruitloods met daar omheen een 13 Ha groot domein bestaande uit weiland en bossen. Voor het onderhoud van het domein gebruikt hij zijn Willys Jeep die hij vanuit België naar ginder heeft gebracht. Natuurlijk gingen wij een ritje maken door het domein.

Het beviel mij zo goed dat ik dacht “een dergelijk jeep zou ik ook wel willen”.

Terug in België ging ik op zoek naar een Willys Jeep. Dat ging niet zo gemakkelijk want de aankoopprijs van zo’n jeep ligt al gauw rond de 8.000 € en meer en dat was boven mijn budget.

Van Dirk Verbeeck vernam ik dat hij 2 Minerva’s ging verkopen. Ik kende dat type jeep niet. Ik ben eens langs geweest om kennis te maken met de Minerva’s. Die spraken mij wel aan. Ik kocht een koopjeskrant en vond een Minerva te koop. In Borchtlombeek dan nog wel, op 10 km van mijn deur. ‘s Zaterdags ging ik kijken. Het was bij een fietsenmaker en ex-militair. In zijn garage stond een Minerva. Droog, vorstvrij, zeer goed onderhouden en niet te duur. Ik was direct verkocht. Een week later ben ik hem geschouwd gaan afhalen. Het was 14 maart 2002. Zijn chassisnummer 36635285, eerste indienststelling 15/09/1952.
hen04Voor de administratieve inschrijving en verzekering kwam ik via het Internet terecht bij het Minerva T.T. Register. Fernand Van de Plas heeft mij geïnformeerd en ik heb mij direct lid gemaakt van de club. Zo word ik op de hoogte gehouden van uitstappen, evenementen en informatie over de Minerva jeep.

Mijn Minerva gebruikte ik om verplaatsingen te maken naar een veld dat ik bewerkte. Ik heb me zelfs een “paardeploeg” gekocht om met de Minerva mijn “land” te ploegen, zoals sommige boeren dit deden met hun Willys Jeep na WOII. Maar ja, grond verzetten is een zware klus en dat wou ik mijn “beestje” toch niet aandoen.

Mijn eerste Minerva-treffen was in Stekene, een rit die ik met mijn schoonbroer als copiloot reed. Daarna heb ik geen enkel treffen van onze club overgeslagen. De Septemberrit in 2003 in de Zwalmstreek heb ik vooraf eens getest in augustus in samenspraak met de organisators Dirk en Luc. Daar viel mijn Minerva op 5 km van het einde uit met pech. Een oververhitte koppeling zo bleek. Het was die dag namelijk bijzonder warm, +/- 30 °C. Een bereidwillige 4×4 rijder uit de buurt heeft ons naar Mater gesleept. Daar kon de Minerva afkoelen.

Nadat wij de innerlijke mens ook hadden afgekoeld konden wij toch opnieuw aanzetten richting Asse. Na nog een stop en nieuwe afkoeling van de OAK-539 en met een slakkengangetje zijn wij toch thuis geraakt. Tussen kerst en nieuwjaar 2003 hebben mijn mekaniekers Rudi, Marc en Albert de koppeling vervangen. Met een gerust hart kon ik uitkijken naar het eerstvolgende treffen in Ieper.

Met de Minerva geladen achter in de vrachtwagen van het werk – bedankt baas – zijn mijn vrouw en ik naar Ieper gereden waar wij het verlengde WE erg gesmaakt hebben.

Elk jaar kijk ik ook uit naar de rit georganiseerd door www.minervaabl.be . Een zeer goed uitgestippelde rit doorheen de Ardennen. Dit jaar kon ik voor mijn copiloten een beroep doen op Jan en Nico. Wij vormden met de 3 Minerva TT jeeps een mooi convooi.(Foto rechts onder).

Een rit die ik elke Minervarijder aanbeveel. Volgend jaar ga ik terug. Dat staat vast.

Zelf ben ik ook een rit aan het uitstippelen in de uitloper van het Pajottenland, Asse en omstreken.

 

Buiten het Belgische Leger vertegenwoordig ik nog 2 andere legers nl. het Duitse leger met de Tempo Landrover 80 inch 1951 en het Amerikaanse Leger met een Willys Jeep van 1943. Het was die jeep die mij deed besluiten om een Minerva te kopen. Mijn vader wou hem verkopen en aangezien het een Jeep uit de oorlogsjaren was wou ik die niet aan mijn neus laten voorbij gaan.
Het verhaal over de ontdekking van de zeldzame Landrover Tempo is voor een andere gelegenheid .

En aangezien de Landrover een afstammeling is van de Jeep passen die alle drie bij elkaar. Ja toch?

Ondertussen is mijn team aan de restauratie begonnen van de Tempo.
Een verslag van deze restauratie is te volgen op www.tempo-landrover.de onder “Tagebuch” of “Diary” en binnenkort misschien ook hier op www.minervattregister.be.

De eerste officiële verschijning van de Tempo 80 inch is voorzien op 30 april 2005 te Maldegem?.

Wordt vervolgd.

hen02 hen01

Tekst en foto’s : Vander Hoeven Hendrik.