Minerva T.T. Register

Nouvelle Minerva SA

De Land Rover 80 inch werd de Minerva TT

Dhr. van Roggen wist de Belgische militairen hun belangstelling te wekken op de Land Rover 80in om de verouderde jeeps te vervangen. Dit voertuig was voor de eerste maal aan het publiek voorgesteld op de Amsterdamse RAI in 1948. Na grondige testen in het kamp van Brasschaat plaatste de regering een eerste bestelling van 2500 voertuigen. Minerva kreeg het licentiecontract om deze voertuigen te bouwen voor Belgie, Luxemburg en Belgisch Congo. De fabricage zou bestaan uit 63% Belgische onderdelen.

Het Belgische aandeel in de fabricatie was het chassis, de banden, accessoires en het koetswerk. De motoren, versnellingsbak, transmissie, elektrische bedrading, remmen kwamen uit Engeland (CKD kits).

De spatborden met hun hoekige vorm, het front en de hertekende uitlaat waren eigen aan een Minerva. Voor de motor werd gekozen voor de tweede versie Series 1 met 1997cc. cilinderinhoud en 52 pk. in plaats van de 1595cc motor. Standaard was het voertuig voorzien van een vierwiel aandrijving, waarbij de voorbrug apart ingeschakeld kon worden.

Terwijl Land Rover een aluminium koetswerk bouwde was deze bij Minerva van staalplaat. De schuin aflopende voorspatborden waren veel makelijker te fabriceren en gaven de Minerva TT haar typische look. In 1951 kwam het eerste exemplaar uit de Mortselse fabriek. Door de Korea-crisis plaatste het leger nog een aantal belangrijke orders. De militaire Minerva’s werden regelmatig in Afrika ingezet.

Zeven verschillende versies zijn gebruikt geweest door het leger, de standaard uitvoering, de ambulance met 2 brancards, de radiowagen, de wagen met dubbele besturing (rijschool), de gepantserde Minerva, de “Milan” en de .50 (zie de betreffende artikels).

De toenmalige Rijkswacht heeft nooit nieuwe Minerva’s aangekocht maar nam in 1962 480 voertuigen van het leger over.

 

De 86 inch  Minerva TT 1954 -1957 (burgermodel)

001_1(1)
Een prachtig voorbeeld van de Minerva 86 inch “Hard Top” in de oorspronkelijke kleurenstelling. Dit exemplaar werd gerestaureerd door Mike Hardiman (UK) in 2008.

Minerva TT vandaag
Op 31 jan 2001 waren in België van de ex. militairen 80″ (waaronder waarschijnlijk enkele burgermodellen) er 1006 ingeschreven, in de chassisnummer-reeksen 2663 en 3663.
Conclusie: er is geen enkele (burgermodel) Minerva 86″ tot op heden in België ingeschreven!