Minerva T.T. Register

Tempo Land Rover

tempobgs80inch2lrointernational 021

Zondag 27/04/04 Ik werd die dag 38 jaar.
In mijn zoektocht naar alles wat te maken heeft met Landrover, Minerva, typte ik in de zoekrobot Google het woord ‘landrover’.
Die robot gaf mij verschillende pagina’s waar over Landrover gesproken werd. Daar werden er op een site landrover boeken te koop aangeboden. Deze site was www.seniorennet.be een voor mij totaal onbekende site. Ik bekeek er de zoekertjes en zag staan: legerjeep te koop. Nieuwsgierig en geïnteresseerd ben ik er eens een kijkje gaan nemen. Er stond een foto bij. (foto 1). Op het eerste gezicht bleek mij dit om een Landrover serie 1 te gaan. Er stond bij vermeld dat er een Minervamotor in gemonteerd was. De vraagprijs was 1250 €.
Op de site www.minervaabl.be plaatste ik de foto en vroeg wat voor een type landrover dit was. Zoals gewoonlijk kreeg ik onmiddellijk respons. Op het forum vertelden ze mij dat dit precies een Tempo Landrover was. Sommige kenners en liefhebbers vertelden er ook bij dat ‘als ik hem niet zou kopen, zij dit wel zouden doen’. Toen rinkelde er een belletje bij mij.
Op de abl-site was er eerder al een artikel verschenen over een Tempo 86′. Daar vernam ik dat deze jeep gebouwd was in Duitsland.

Bij Google tikte ik het woord ‘tempo’ in en ik kwam direct op dé Tempo-landrover site, nl. www.tempo-landrover.de . Hier was er en schat aan informatie te vinden over deze Landrover gebouwd onder licentie bij de firma Vidal und Sohn die al eerder voertuigen op de markt bracht onder de naam Tempo. Voor het Duitse leger bouwden zij 186 voertuigen van 80 inch en later 380 voertuigen van 86 inch. Ik nam nog dezelfde dag contact op met de verkoper om de wagen te komen bekijken. De Landrover stond te koop in Zonhoven (bij Genk). Toevallig reden wij de eerstvolgende dinsdag naar Limburg om onze klanten te bedienen met snoep. Ik regelde met mijn collega-chauffeur het zo dat ik die rit kon doen. De avond ervoor heb ik niet goed geslapen, de jeep zou wel eens verkocht kunnen zijn.. Op 29/04/04 om 06.00 uur vertrok ik uitzonderlijk vroeg met een volle vrachtwagen ‘ETNA’ snoep en voorzien van 5 l benzine, een nieuwe batterij en oprijbrugjes naar Tongeren, Battice, Genk, Hamont om uiteindelijk in Zonhoven toe te komen op de middag 12u. Daar aangekomen zag ik dat de Tempo qua carrosserie in uitzonderlijk goede staat was. De verkoper vertelde me dat hij twee jaar stil stond. De remmen en de koppeling deden het niet meer. De batterij was stuk en veel benzine zat er ook niet meer in.

De Landrover stond onder een afdak, afgeschermd door sparrebomen. Hij was een stockageplaats geworden van allerlei dozen en houten bakjes tot zelfs een afgedankte bbq.

Op zijn platte banden hebben wij met z’n tweeën de wagen uit de carport geduwd. Ik heb de batterij gemonteerd, de benzinevoorraad in de tank gedaan en starten maar. Wonder boven wonder de motor sloeg direkt aan. Ik liet de motor wat stationair draaien en ondertussen maakte ik de oprit naar de gesloten laadbak van de vrachtwagen klaar, d.w.z. de laadklep en luchtvering maximaal naar beneden, de brugjes onder de laadklep op de juiste afstand plaatsen en gas geven hopend dat de ‘jeep’ er zonder problemen inrijdt. Maar wat dacht je?
Dit was zonder de waard gerekend. Op het moment dat ik aanzet en de brugjes oprijdt met de voorste wielen valt de motor stil. Miljaar…. De Landrover krijgt geen benzine meer. Dus vrachtwagen dicht en op zoek naar een benzinestation. Na 20 minuten terug naar af. Jerrycan leeggegoten in de tank en alles weer klaar gezet. Het was nu alles of niets. Het werd een spannend moment. De motor startte terug en met een weinig aan koppeling in trage 4×4 trok de jeep zich in de vrachtwagen. Bij gebrek aan handrem de jeep laten stilvallen en in de tweede gezet. Oef gelukt.

Vlug de brugjes ingeladen, nog een glas gedronken, betaalt, papieren uitgewisseld en zo snel mogelijk naar huis alwaar de Landrover op mijn persoonlijke los/laadkaai eruit kon worden gereden. Die avond moest mijn personenwagen buiten slapen en nam de Tempo Landrover 80 inch – chassisnummer 36132591 zijn plaats in naast mijn Minerva Landrover 80 inch – 36635285. Mijn vrouw slikte even.
De volgende dag heb ik mijn nieuwe aanwinst een grondige poetsbeurt gegeven en heb ik hem verder ontdekt.

 

Ik had geluk. Mijn Tempo bleek een 80′ te zijn. Op de site, in de rubriek vintage vernam ik dat er tot nu toe 9 voertuigen van de 186 eenheden werden geïdentificeerd. Mijn voertuig was nummer 10. In rijdende staat zijn er op dit ogenblik nog 3. In originele staat enkel mijn exemplaar.(22/05/05) Een ander MinervaTTregisterlid Marcel Cauwenberg is ook een exemplaar aan het restaureren.
In eerste instantie was het de bedoeling om de Tempo op te knappen en van de hand te doen maar liefhebbende ‘Minervisten’ raadden mij aan om dit unieke voertuig in mijn collectie op te nemen. Wat ik dan ook gedaan heb. Het was 30 april 2004.

Om het voertuig rijvaardig te maken heb ik een restauratieplan opgesteld met wat er zoal diende hersteld te worden. Het was een hele lijst.
- koppeling vervangen, remmen nazien, benzinekraan vervangen, nieuwe uitlaat, carrosseriewerk doen, een logo ontbrak evenals de deurtops en een barenstel plus aangepaste bâche. Nieuwe banden waren nodig.
En als ik eraan begin wil ik ook alles zo goed mogelijk herstellen tot de kleur toe.

In overleg met mijn medewerkers hebben wij een datum vastgesteld wanneer de Tempo in de werkplaats moest afgeleverd worden. Het werd de verlengde week-end van 11 november 2004. Zo gezegd, zo gedaan.
De Tempo ’80 werd vergezeld van alle onderdelen die ik in mijn bezit had, een ganse aanhangwagen vol Minervaonderdelen de laatste 2 jaar verzameld.
Het was de bedoeling om hem klaar te hebben tegen het eerste clubtreffen in Maldegem op 30 april 2005 maar helaas ben ik naar het ‘Prinsenveld’ getrokken met de Minerva wegens nog niet klaar. Dus hopen op een volgende uitstap van de club en dit is zowaar een trip naar Engeland de eerste week-end van september 2005.

Wij hopen allemaal op goed weer want de Tempo 80′ zal er verschijnen zonder bâche.
Die bâche op maat samen met de steunbaren zullen moeten worden nagemaakt daar er enkel baren van een Tempo 86′ voorradig zijn. Hopelijk passen deze ook op een 80′. In samenwerking met de Fam. Houben en Marcel Cauwenberg allen bezitters van een Tempo, zal Jean Dexters voor het nog te fabriceren ijzerwerk zorgen.
Als wij er in slagen om de Tempo van een bâche te voorzien dan ga ik in september 2005 mee naar Engeland – Kent met deze uitzonderlijke jeep. Duimen maar.

Ik hoop dat we in de toekomst eens een reünie kunnen hebben met de Landrover Tempo’s van de Fam. Houben, Couwenberg, Rüttgers, Van Dijck en Vander Hoeven op één of ander treffen georganiseerd door onze club.

Op 7 mei 2005 ga ik mijn team vervoegen om te helpen bij de elektrische installatie, een verrijking voor mij. De starter en alternator worden vervangen.

Ondertussen zijn we 14 mei 2005 en ga ik gans deze zaterdag mee helpen om de jeep ‘spuit’-klaar te zetten, dwz de eerste verflaag lichtjes opschuren en alles wat niet moet geverfd worden afplakken. Zie foto’s.

Rond 15 u staat hij goed ingepakt en kan het spuiten met Ralkleur 6012 beginnen. De motorkap is als eerste aan de beurt en het ziet er veelbelovend uit.(Foto 4) Ik verlaat mijn team als de buitenkant geverfd is. De binnenkant zal ook nog aan bod komen.
Zaterdag 21 mei 2005 is de ‘opleveringsdag’. Er worden nog enkele banden vernieuwd en alle oliën worden vervangen. De wagen wordt klaar gemaakt voor een testrit. De remmen doen het niet goed genoeg, hij trekt naar één kant bij het remmen. De voorste remcilinders worden nog vlug vervangen. En de test is beter. De speling op het stuur dient nog te worden bijgesteld.
Ik neem de Tempo mee naar huis met mijn dépanneur.

 

Zondag 22 mei 2005 komt hij officieel voor de eerste keer buiten, ik rij er mee naar de jaarlijkse Landroverbeurs voor tweedehandsonderdelen in Meise georganiseerd door de Landrover Owners Club. Mijn vaste copiloot Willy Roelandt vergezelt mij hierbij.

Ik wil van deze gelegenheid gebruik maken om volgende mensen te bedanken:

Mijn restauratieteam: R, M., A.,L. ‘de Tollembeekboys’
Onze noorderburen Marcel Couwenberg, Fam. Houben, Jean Dexters.
Dirk Rüttgers van de site www.Tempo-landrover.de voor de antwoorden op al mijn vragen over de Tempo.
Mijn vrouw Tanja.

De Landrover Tempo 80′ is ‘live’ te bezichtigen te Asse, info@minervatempoland.be